Ett typiskt träningspass

Ett typiskt pass?
Som i alla idrotter/stilar ser träningen lite olika ut beroende på aktivitet eller hur vilken kunskap gruppen har.

Ett typiskt pass brukar delas in i ett par delar där man ibland kör samtliga moment och annars endast vissa valda delar :

Påhälsning
Det första vi börjar med är att hälsa på varandra. Alla sitter på en rad vända mot instruktören som då utalar en hälsningsfras vilket efter alla elever svarar. Detta kan ses som en önskan om ett bra och fokucerat träningspass.

Uppvärmning
Uppvärmningen går ut på att få igång kroppen samt att värma upp muskler och leder, vilket i sin tur minskar skaderisken. Dessa övningar kan bestå av alltifrån löpning, armhävningar, sittups, till brottning eller lätt träning av vissa grundmoment / kator.

Fallträning
Fallträning är ett viktigt moment i träningen. Här görs alla möjliga typer av fall, så som raka fall, sidofall, hoppande eller rullande fall. Även viss parträning där vi kastar eller fäller varandra kan inträffa. Allt för att få fallen så naturliga som möjligt.

Grundträning – Taijustu / Vapenfri träning
Alla stilar har sina grunder som bör tränas kontinuerligt. Bujinkan har två stycken grundläggande kator / mönster av tekniker, ‘Kihon Happo’ och ‘Sanshin no Kata’, som tränas regelbundet oavsätt grad. I grunden ingår även träning av skoltekniker från de nio olika skolorna/stilarna i Bujinkan, vilket gör att det finns utrymme för hundratals tekniker.

Grundträning – Vapen
I de nio skolorna finns även en mängd vapentekniker. Här kommer alla möjliga vapen som olika svärd, stavar och spjut, men även mer ovanliga som hillebarder, kedjor, rep, kastvapen eller ännu ovanligare varianter som vilka är specifika för några av Bujinkans skolor.

Stretching
Varje pass avslutas med stretching.

Avhälsning
Precis om vid påhälsningen sätter sig alla på rad, tackar för tränat pass, samt hälsar av.


Welcome , today is fredag, 14 december, 2018